torsdag 28. juni 2012

Strikkedilla

Jeg må først og fremst innrømme en ting; 
jeg kan ikke strikke! 

Eller... 
Nå kan jeg kan korrigere det til; 
jeg kan strikke superenkle ting, som tepper,
altså babytepper og nå har jeg utvidet med luer. 

Her er det jeg har strikket til vår lille juliskatt;
Siden vi har valgt å vente i spenning på kjønnet på denne babyen også,
så har jeg derfor strikket dobbelt opp 
i farger. 

Jeg strikket i kremhvitt og grått til storebror 
og ville ha noe fargerikt nå siden det er en sommerbaby. 

Mine to tepper,
med etterhvert matchende luer:


Oppskriften er enkel;



Mintgrønnt teppe; 
Jeg la opp 120 masker glattstrikk i 15 omganger
Deretter  har jeg 10 masker rettstrikk, som i alle omganger er lik, 
så man etterhvert får en "ramme" rundt teppet. 

I midten har jeg annenhver rute glattsrikk og perlestrikk fordelt på 10 ruter.
(perlestrikk er annenhver rett og vrang, slik at de kommer annenhver på hver runde..) 

På dette teppet ble det 13 ruter oppover
før jeg avsluttet med 15 runder glattstrikk igjen. 

Hver rute er på 10 masker x 15 masker 
for å få de mer kvadratiske enn det hadde blitt med 10 x 10 masker. 

Dette er ingen oppskrift jeg har funnet egentlig, 
den ble slik etter inspirasjon fra mine tidligere tepper. 

Det gjenstår å hekle en blå kant som matcher lua..
Ordner jeg etterhvert;) 


Det lilla teppet er oppskriften slik; 

Her begynte jeg å strikke veldig løst desverre i starten, 
for jeg var på ferie og fant kunn bambuspinner, 
noe jeg ikke likte å strikke med.
Men jeg fikk teken på det etterhvert med det resutatet
at jeg også strikket fastere utover i teppet. 
Heldigvis er det til meg selv så jeg har ikke brydd meg om det, 
nok til å begynne på nytt. 

Jeg la opp 140 masker her og hadde 10 omganger glattstrikk
Så hadde jeg 10 masker på hver ende som alltid er glattstrikk (forfra).
rutene er på 20 x 30 masker, annenhver glattstrikk og perlestrikk forfra,
med 6 ruter i bredden og 8 i høyden. 
Så avsluttet jeg med 10 runder glattstrikk (forfra) igjen. 

Ja altså er IKKE flink til å hverken lese oppskrifter
eller å lage en..
så ha forståelse for dette!!



Muffinslue i lilla

Denne luen fant jeg her, på Hannes kaker og jeg fallt pladask.
Strikket "bunnen" i bruntgarn og toppen i lyst lilla garn, samme som teppet. 
Detaljene er i mørk lilla, samme som den heklede kanten på teppet, selvfølgelig. 

For en søt lue, jeg har nok strikket den litt liten, 
så får prøve meg på en større variant etterhvert!
samt har bare heklet i vei på kanten..
Typisk meg å ikke følge en oppskrift til punkt og prikke:p 



Mintgrønn og blå lue

Jeg måtte nesten ha en lue som matchet det mintgrønne teppet,
men jeg hadde ikke nok garn til en hel lue.
så fannt blått garn fra teppet jeg strikket til nevøen min Philip
(ca samme oppskrift som dette mintgrønne)

Jeg lå på sykehuset et par dager så hadde ikke annen oppskrift enn cupcake luen så denne ble inspirert av denne i grunnoppskriften, men jeg laget mønsteret på frihånd.. Derfor ikke det peneste men det fikk heldigvis timene til å gå i sykesenga. 
Jeg laget en topplue-variant med en dusk på toppen.  



Nå ligger alt nyvasket og klart, og bare venter..
Akkurat slik som jeg venter
- og lengter..

Nå er det bare å komme lille skatten vår
Vi er veldig klare:)


Andre fine tepper vi har fått 

Det første teppet her har jeg fått av mamma (mormor) sin venninne,
det er heklet med garn som er mest hvitt, men med spett av rosa, grønnt og blått. 
Det er 9 bamser på teppet, og jeg liker det veldig godt siden det er så luftig og sommerlig, så dette får denne babyen også bruke om sommeren, som storebror.


Det andre teppet er i tykk og deilig ull 
som mormor har strikket på lange nattevakter på fødeavdelingen.
Gleder meg til å ta det i bruk til vinteren.
tykt, deilig og varmt!


Gjett om jeg gleder meg til ta disse teppene i bruk da... 

Klem fra Frk muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar