onsdag 22. februar 2012

Gave til tantegullet Philip


Jeg hadde så lyst å lage noe å gi bort sammen med julegaven 
til tantebarnet mitt Philip.

Det ble en vognpose, en slags snugglebuggle som kan passe en god stund.


Jeg handlet i oktober og begynte å sy, men så tok graviditetskvalmen meg og jeg klarte ikke sy uten å se dobbelt og bli enda mer kvalm, så stakars Philip fikk ikke posen før nå han.




Slik tegnet jeg den; 



Forklaringer kommer underveis

Slik har jeg sydd den;

Målte opp og tegnet på stoffet; La først posen slik den skulle være med bamsestoffet ut bak og bomulstoffet oppå (pass på at even bamsestoffet er riktig vei!, altså selve pelsen har en retning og dette merker du ved å stryke over stoffet med hånden!)


Her laget jeg hjørnemaler siden jeg ville ha avrundede hjørner.
Da blir de like på hhv H og V side, både oppe og nede.


klipp klipp


Så la jeg stoffet med de rette sidene inn, altså vrangsiden ut).
Festet kantene godt med nåler for at stoffet ikke skulle sy underveis. 

Her la jeg også inn glidelåsen der den skulle være.
dobbeltsjekk at du har rett glidelås og rett vei!
Kjedelig å sy og oppdage at du har tatt feil her!!

Her la jeg også inn hempene.
Jeg sydde desverre ikke inn inn en remse til å stramme forstykket med
det kom jeg først på etterpå, så måtte sy den på på utsiden etterpå
(note to self!)
så det skal jeg huske neste gang jeg eventuelt syr en pose!

Egentlig er det mye jobb du kan spare med å ta det i prosessen samtidig, er litt mer jobb å planlegge, men det lønner seg så absolutt!!

Jeg fant ikke glidelås på over 1 meter, så laget også en liten klaff nederst på posen hvor ca 15 cm midt på ikke hadde glidelås. Fungerer også som en mulighet til å forhorte posen! Til små barn, under 1 år, er det greit å kunne brette posen innunder og få den kortere i fotenden. (synes jeg da!) 


Sydetalj


Detaljer fra posen;


P for Philip, som får posen
En del av "innside stoffet på utsidestoffet
Hemper til å feste posen med de dagene man trenger den godt oppunder haka
Posen fikk selvsagt bamesører


Detaljer: 

Posen har fått sikkerhetssnorer på oversiden/bak posen. 
Disse er ment å feste på baksiden av sittedelen i vognen så posen sitter fast og ikke kan skli av. 
er også praktisk for at posen ikke slir unna når du setter barnet oppi og ender med å sitte på en krøllete pose. (se tegning oppe i innlegget)


Posen har også fått en strammemulighet på fremdelen, den er laget litt stor så man kan få et barn med mye klær eller en dyne inni også. (se tegning oppe i innlegget)

Jeg har laget hull for 5 punkts sele slik at vognens  seler kan brukes. (se tegning oppe i innlegget)

hvis du skal lage en slik pose så kag utfra mål av DIN vogn! 
Derfor har jeg med vilje ikke tatt med størrelse og mål her. 
 Ta lengden fra øverst på ryggdelen og til nederst på fotbrettet. 
Bredden tar du bredden i sittedelen og pluss på litt som er ment som i høyden (anb: ca 10 - 15 cm)

Lurer DU på noe i forbindelse med posen, skriv en kommentar eller mail meg på frkmuffin (a) hotmail .no

Sånn ser posen ut i min vogn, tror mottakeren har en emmaljunga så da skal den passe fint i den også.



Pakken er her brettet og klar for sending;



Håper Philip (og mammaen) liker posen 
og at de får nytte av den nordpå!


Klem fra Tante

Frk Muffin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar