tirsdag 28. august 2012

Gyngestolen; alt i ett!

Min nye Ammestol: 


Denne gyngestolen kjøpte jeg på uteloppis sommeren 2010. Så ble den satt i garasjen...
Der sto den fint til våren 2012 og vi hadde et rydderaid uten like i huset og garasjen. Det er rart hvor mye man sparer på, men med et kommende nytt familiemedlem i hus ble vi nødt til å ommøblere og rydde. 


Siden vi manglet en stol på barnerommet etter å ha solgt den nedslitte forrige fikk jeg endelig energi og lyst til å pusse denne opp for å få en ny "ammestol":D 
(Og sambo hadde kastet den om jeg ikke endelig satte i gang er jeg redd)






Gyngestolen slik den var FØR: 



Så jeg satte i gang en varm dag og begynte å løfte på stoffet, 
måtte ta det litt forsiktig mens jeg prøvde å dokumentere hvordan den var laget. 

Det var sikkert hundrevis, ja tusen(?!) stifter å fjerne...
Jeg løsnet de forsiktig og løftet på stoff og fant enda flere stifter.
Stolen har tydeligvis vært trukket om før også! 



Stifter stifter stifter..
det overrrasket meg hvor lite av stoffet som faktisk var sydd sammen!



Endelig får jeg av selve stoffet: 
Inni er det utrolig støvete og jeg skal selvsagt fjerne ALT, 
alt fra blågrått filtlignende stoff til noe jeg tror er strå/halm?!?! 

Jammen bra jeg står ute og gjør dette!! 
Jeg var helt grå av støv (og skitt) etterpå!



Endelig er stolen så godt som ribbet. 
Tok av striesekk-stoffet som var over fjerene også

Jeg vasket så stolen godt i grønnsåpevann,
i 2 omganger!!

Så fikk meiene og armlenene en omgang med fint sandpapir.

Før min kjære fikk malejobben 
(jeg skal jo helst ikke male som gravid) 
Han grunnet og tok 2 lag med perlegrå maling.


Over fjerne tok jeg nå 3 lag bomullstoff (et gammelt laken)
som jeg sydde sammen i rutemønster for å få det sterkt. 
Så festet jeg det GODT til rammen med stifter (stifter ved hjelp av stiftemaskin!) 



Her har stolen først fått to lag med skumgummi.
Det var ikke så tykt så jeg tok det på i 2 omganger. 
Den siste omgangen dro jeg helt innunder rammen. 

Tilslutt festet jeg ryggen i tilegg med tråd for at den skal holde seg på plass! 

Så tok jeg et lag med filt som ligger mellom 2 lag, 
nærmest som en dyne og kledte stolen med dette,
dro det godt innunder og bak - og festet.

Alt jeg bruker er møbelstifter nå, 
ikke spiker-møbelstifter som det var i utgangspunktet.
enklere for meg å få festet og jeg vil tro.. like sterkt! 




Så klippet jeg til selve stoffet og strøk dette .

Jeg sydde på noen sidedeler på ved hjelp av symaskin, så det skal se så pent ut som mulig..
Litt av en pirkejobb, målte sikkert opp 10 ganger før jeg sydde!!

Tok setet først; 



Så var det tid for ryggen, vanskeligere enn setet som var ganske enkelt å spenne fast!

Her måtte jeg virkelig måle og måle og måle!
Sydde til øverst under/ved hjørnene oppe sidestykkene ved hjelp av symaskin.
Måtte ta det siste, fra armlenene og ned for hånd for å få det til!



Dro stoffstykket godt bak og festet med stifter.
Bakplaten kledte jeg med et lag hvitt enkelt bomullstoff og limte(!) det fast. Så over det tok jeg stoffstykke, det samme som resten av stolen og festet og limte også dette fast.

Satte også på 2 knapper, som det var på originalen. 
Les om hvordan jeg laget knappene her.


Deretter satte jeg stykket på plass bak,
her brukte jeg møbel"spikerne" som var på platen før
og hamret godt på plass.




Gyngestolen FERDIG: 



Nå er den flyttet ned på babyrommet
hvor den gynger både liten og stor flere ganger om dagen;)



Klem fra Frk Muffin
& baby Cupcake

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar