tirsdag 28. februar 2012

Barne-TVstol; NY på 1-2-3

Den NYE stolen, i form av NYTT trekk: 



Jeg har innsett at denne stolen er min sønns favoritt, han elsker å sitte der når han ser på barne-tv og når han får en skål med frukt så tasser han bort dit og setter seg. Stolen er jo i og for seg fra 6 mnd til 3 år, så da kan han jo fint bruke den enda litt til. Men stolen blir stadig flekkete av frukt og generellt klissete barnehender! Jeg er lei av å vaske trekket i maskinen og så vente en dag (minst) på at det skal tørke! Det er jo 'krise': for HVOR skal han sitte da?!! Så nå har jeg i lengre tid TENKT på at jeg burde laget et overtrekk som går lettere og fortere, å vaske og tørke, mens han kan sitte på det hvite stoffet så lenge!



FØR: 
Fin stol, bare litt hvit.. 
(Pluss at han sitter og drar i selene som han ikke lenger bruker)


Så endelig satte jeg i gang, 
jeg har som vanlig ingen "oppskrift" 
men tok ca mål av stoffet som var
 og klippet til stoffet og satte i gang!


Stoffet er fra stoff og stil, hadde det liggende til et vognposeprosjekt som fikk et annet stoff istedet:p
Sauer er barnevennlig, så er det litt voksenhumor med de svarte fårene og ikke minst trekket er nøytralt, passer inn i stuen vår som er beige, hvitt og med mørk skinnsofa!


Stukket på midten og på sidene er til forsiden av stolen
mens stoff delen øverst er til baksiden av ryggen
og stoffet nederst er til undersiden av sittedelen.
(jada, vet jeg er elendig å forklare..) 

Så sydde jeg sammen midtdelen i ryggen,
snudde stoffet og satte inn nåler og justerte hvor sitte delen skulle stå,
måtte stramme inn midt på stoffet også
for å få det pent, se bildet:


Så hadde jeg stoffet vrengt, 
la inn nåler der hvor bakstykket oppe og nede skulle være.
en skikkelig pirkejobb, siden det skulle sitte stramt!
Sydde kantene på de stoffene ved å legge dobbeltbrett
bak så stoffet skal holde seg stramt,
selv etter flere av og på- tagninger.

Så sydde jeg i vei. 

Testet trekket og det satt fint faktisk (ved første forsøk:) 
Og så sydde jeg en ekstra runde på alle sømmene med strammere trådfasthet (?)
og kortere sting, samt en runde sikk sakk - for sikkerhets skyld!
Trekket skal nå ikke revne! 


Etter: 
Tv-stolen er ferdig


Det ble et par timers jobb, for en uerfaren som meg,
men jeg er fornøyd med resultatet av formidagens jobbing
-og gleder meg til å se sønnen min sin reaksjon i ettermiddag!! 


Klem fra Frk Muffin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar