tirsdag 6. september 2011

Froskete vognpose - Kvekk kvekk


Da har jeg endelig blitt ferdig med vognposen til sønnen min
-den er froskete og skreddersydd til vogna!

Lillegull er strålende fornøyd og koser med posen når han sitter oppi, teller frosker og stryker over stoffet, det må jo bare være tegn på at den absolutt er Godkjent;)
Han har en pute også til, den fikk jeg ikke tatt bilde av i kveld, for den er allerede på vask;)


Jeg skreddersydde den siden vi har en Phil & Ted DASH, og ville ha en pose som passet perfekt, selv med regntrek eller insektstrekk på. Siden vanlige poser hadde blitt klumpete nede over hjulet foran måtte jeg skreddersy. 

Den er i prinsippet vendbar, bortsett fra at ikke glidelåsene både er avtakbare og vendbare så måtte jeg velge hvordan jeg ville ha posen, MEN den kan vendes!! (argh!!!) 

Laget bakdelen så den passer perfekt fra øverst i "stolen" til nederst over vognhjulet (se øverste bilder til høyre). Posen foran (nederste til venstre) større så han har god plass i posen med muligheten til å snøre igjen så den passer både når han har mye eller lite klær på inni. Den er også ekstra vid nederst i fotenden på stoffet, så han har god plass til beina, selv med sko på! Synes det ble fint med den "flapsen" som synes motsatt av stoffet, så om forsykket har det grå opp synes "flapsen" med froskene. Forstykket kan taes helt av, så lille Gull bare kan sitte på bakdelen, de dagene han ikke trenger teppe! lurt ikke sant??  

Har laget en festetråd på toppen bak, så hvis jeg bruker posen i Simo vogna kan disse festes bak på ryggen i sittedeen og posen sklir ikke ned men holdes på plass. Til bruk i P&T vogna bruker jeg bare strikkene bak madrassen i sittedelen og den sitter perfekt! (fester snorene bak i de hempene som er der for ekstra støtte og for at snorene ikke lan lekes med! )

OBS: Jeg har ikke disse snorene for lange, viktig at de ikke kan havne rundt håndleddet eller værre; rundt halsen på små barn!! 

Snorene på forstykket har fått detaljer fra stoffet så de er lette å få tak i selv for små barnehender, skal også lage sånne stoff-ender på snorene til snøringen, men må få tak i de rette snorklemmene først (så de matcher de på forstykket!) 


Det tok litt lenger tid enn jeg ville brukt med et enklere mønster (google f.eks snuggle buggle og du finner maaange oppskrifter!). Eller.. det tok litt lenger tid siden jeg ikke hadde mønster i det hele tatt, bare en ide om hvordan det skulle bli.. (typisk meg..)  Men etter en uke med litt kveldsjobbing så var den stort sett ferdig! 
Vil anbefale deg som også gjør dette, mål opp (veldig nøye), klipp opp stoffet deretter og med ekstra margin på stoffet, vær nøye med å måle opp hullene til sælene også! Poser til store barn bør ha dette, øv deg på knapphulssøm med et stoffstykke og bruk det der sælene er, så blir resultatet veldig bra! 



Jeg er rimelig fornøyd jeg også, skulle gjerne hatt andre glidelåser men... Den er jo vendbar, bare litt tungvin på ene siden(?!!) når jeg har den med møsteret inn og fleecen ut.  Alt i alt en pose som kommer til å bli brukt masse i P&T vogna, og Ape-posen er foreløpig i barnehagevogna (Simo-vogna). Passer heldigvis fortsatt den også!! 

God høstkveld folkens!! 
Kos dere inne med en kopp te, ta litt frukt ved siden av, greit med litt ekstra c-vitamin inn i høsten ikke sant?!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar